Tuesday, July 19

Panduan Menggunakan Telefon Awam

Arini punyalah panas..! Okay..macam nie citer..aku mhu blik sekolah…so aku kena lah kol my parents sruh ambil..sesampainya aku sampai sana adalah mamat nie (nama dirahsiakan) gna telepon tu..it’s okay..duit dia jgak kan??So aku tunggu larh jgak…tunggu..tunggu…dan tunggu..aku kira-kira ada larh jugak 15 minit aku tunggu dia…tepon tu cakap ‘LOW CREDIT, PLEASE INSERT COIN’..erhh…dia cari2 duit syiling..xde pulak..Alhamdulilah!ada larh can ku kan guna tepon..tpi tiba2 plak dia cakap ngan aku, “ada duit syiling, dik?”..perghh..paksenya larh aku bagi jgak…adoi..!aku trbagi banyak lgi tu..lama lah lagi dia guna..okay kol tu ada hal yang penting2 xpelah jgak..nie aku terdengar perbualn dia ‘tersayang-sayang’..geli-geliman..ye lar walaupun aku sendiri pun buat camtu tpi bukan gna telepon awam..the end of the story?aku jalan kaki jer larh..rmah aku bukan jauh sebenarnya..klu aku jalan dari tadi dapat dah aku online skang nie…yang lucunya sblm aku pulang tu spat lgi aku cakap “kirim salam awek arh..”..ahahah..x thu larh kenapa aku bulih berani camtu..BTW, kebetulan plak aku nak share ttg etika menggunakan tepon awam..tu that mamat (nama masih dirahsiakan) readlah dan amal2kan..
  • ·          Bersembang berjam-jam, pastu buat tepon tu macam tepon sendiri..attention.!tepon awam hanyalah untuk emergency saja;
  • ·         Dail nombor yang dikehendaki aje. Jangan nak gatal tangan menyalahgunakn panggilan kepada mana-mana unit keselamatan;
  • ·         Janganlah diconteng tepon awam tu..ada yang desperet nak bf/gf tu sampai tulis nombor tepon kat pondok tepon tu..Kalau muka korang yang kena conteng mesti rasa hangin kan.? Begitu jgak perasaan pondok tepon tu.
  • ·         Dah nama pun hak awam, jadi tepon tu bukan hak persendirian. Orang lain pun nak bergayut jgak. Nak bergayut lama-lama pergi geng ngan monyet dan yang sejenisnya.
  • ·         Melepaskan perasaan marah pada pondok telefon adalah perbuatan diluar tamadun manusia..yerlah..dha tau orang tu bikin panas janganlah kol orang tu. Mentang-mentang tepon tu xleh nak melawan.
  • ·         Perbuatan yang paling #@*$!. Sukati mak bpak dorang jer nak kumpil tabung duit kat tepon tu.. Telefon awam tak semestinya duitnya pun ‘awam’ jgak.

f/s! : Nak bergayut lama-lama pakai henponlah..oopps..lupa..tak mampu yer tak?? XD

0 comments!:

Post a Comment